11.10.09

Bila Senja

mata memandang langit senja.
nampak mendung.

fikiran melayang entah ke mana.
kuat berangan.

hati merasa kosong dan lengang.
rasa tenang.

badan melayan penat dan malas.
rasa letih.

jari jemari menulis mengisi ruang.
isi masa lapang.

azan maghrib dah berkumandang.
dirikan sembahyang.

12 comments:

sI tEDI said...

Sunyi!

Samaira said...

senja melabuhkn tiraikn
mwnjanjikan malam
apakah mlm2 itu menjanjikan
keindahan seperti senja...
senja yg byk tertinggal kenangan..

PAP said...

tedi: sunyi senja sangat tenang. sungguh!

samaira: indah hanya sementara. tapi nikmat. hargai walaupun singkat. betul tak?

kuina said...

senja adalah perubahan waktu
untuk memberikan kita ruang
menilai siang yang ditinggalkan...

perempuanku said...

sembahyang adalah saat paling damai..

PAP said...

kuina: Allah itu Maha bijaksana bukan? Dia ciptakan senja untuk manusia.

perempuanku: sembahyang adalah waktu kita paling dekat dengan-NYA. jangan lepaskan peluang!

Kucing Itam said...

Senja muncul lagi...
Sejan yang berwarna jingga telah mewarnai dunia
waktu sebelum ketibaan malam...
Adakah kita akan bertemu lagi...
warna yang bersifat pilu ini...

PAP said...

kadang2 kita tak hargai pun kedatangan senja kan?
kita abaikan senja.
manusia memang macam ni ke "kucing itam"....

Kucing Itam said...

Kalo burung kembali ke sarang pada waktu senja, kucing itam plak merayau-rayau pada waktu ini untuk mencari ketenangan... Bagi si kucing, dia lebih selesa bersendirian... Sbb waktu senja nilah manusia akan berada dirumah, sbb mak diorg tak bg kuar senja2...

"Kalo tak nak kena culik dgn momok jgn main kat luar..." Kata si Ibu kepada anaknya yg nakal...

Kalo hari tgh cerah, keadaan sekeliling jadi sibuk... bingit suara kenderaan dan manusia berkejar-kejaran, merimaskan si kucing...

Si kucing juga inginkan privasi...
mungkin, si kucing saje yg menghargai senja... Si kucing akan duduk di atas atap rumah sambil melihat terbenamnya matahari...
"Indahnya ciptaan TUHAN" Zikir si kucing... Ya, kucing juga tak lupa dari mana asalnya... siapa Penciptanya...

tapi, MANUSIA??

PAP said...

wah panjang lebar ulasan cik MASH aka kucing itam kita ni ek.
kucing tak macam manusia.

manusia cepat lupa siapa dirinya?
siapa yg memberi segalanya?
susah sangat kot nak rasa syukur?
susat lah sangat kan?
manusia ooo manusia...

hu sein said...

cantik

PAP said...

huSEIN: tapi cantik tak akan kekal selamanya kan?