18.1.11

berangan + angau = berangau

sekali sekala melayan rasa jiwang dalam hati.
bila hati sudah ada taman la katakan.
malas nak cakap banyak,
mau layan lagu jiwang sambil berangan dan melayan angau.


video

10.1.11

ketidaksempurnaan

ketidaksempurnaan.

melihatkan sahaja dari susun atur huruf dan abjad perkataan ini sudah cukup untuk menggambarkan betapa 'tidak sempurna' nya maksud perkataan tersebut.

terimalah hakikat bahawa manusia biasa itu sangat penuh dengan ketidaksempurnaan.
"mana ada orang yang sempurna dalam dunia ini!"


betul ke tidak?
Mari kita lihat.

Allah itu Maha Bijaksana sekali.
diciptakan-Nya manusia itu dalam keadaan yang tidak sempurna dan serba kekurangan supaya manusia dapat belajar untuk mengisi ketidaksempurnaan tersebut. memang benar, sesungguhnya manusia itu adalah sebaik-baik mahkluk yang diciptakan oleh Allah tetapi harus diingat bahawa masih terlalu banyak perkara yang harus dipelajari oleh manusia itu.

bukankah kehidupan ini suatu proses pembelajaran yang tidak akan tamat.
jadi jikalau manusia diciptakan sebegitu sempurna maka tidak akan ada apa-apa yang akan dapat dipelajari lagi. Maka proses kehidupan akan tamat kalau kehidupan terlalu sempurna.
jika difikir-fikirkan balik, maka sememangnya ketidaksempurnaan itu perlu bukan?

setiap manusia punya cara tersendiri untuk mengisi ketidaksempurnaan masing-masing.
kita tidak mungkin mampu untuk menjadi sempurna namun kita sentiasa boleh untuk menjadi yang lebih baik dari sebelumnya. semuanya bergantung kepada keupayaan kita untuk belajar dan mengambil pelajaran daripada apa yang telah dilalui didalam kehidupan itu sendiri.

seharusnya matlamat untuk mengejar kesempurnaan itu ditukar dengan membaiki ketidaksempurnaan yang ada kerana 'kesempurnaan' itu adalah sesuatu yang belum pasti manakala 'ketidaksempurnaan' itu pula adalah sesuatu yang sudah nyata. Maka lebih mudah untuk melihat yang nyata daripada yang belum pasti, bukan?

maaf andainya tulisan ini punya 'ketidaksempurnaan'.


nota kecik: Lihat sahaja Nabi Adam,kehidupan di dalam syurga yang sudah sebegitu sempurna itu pun masih Nabi Adam terasa kesunyian dan disebabkan itu Allah menciptakan Hawa sebagai pelengkap hidupnya.Dan dari cerita ini maka menunjukkan bahawa manusia ini memang tidak sempurna.

nota hati
: apakah aku sudah temui 'Hawa' buat diriku? jeng..jeng..jeng.

7.1.11

keluh kesah aku tak kesah

tahun baru telahpun dimulakan beberapa hari yang lalu.

semua orang akan cakap pasal azam tahun baru.
mahu jadi macam itu lah,
mahu jadi macam ini lah,
mahu jadi macam pak lah pun ada kot.
tak kesah lah kan hidup masing-masing.
kalau nak jadi kedekut taik hidung masin.
itu pun tak ada salah dan tak perlu aku kesah.

apa yang penting?
bukan kerjasama sebab aku bukan wonderpet mahupun wondergirls.
hanya satu yang perlu untuk diri aku
iaitu menetapkan kembali hala tuju
supaya aku tidak hanyut atau sesat
dalam kehidupan di sini dan di sana jua.

sememangnya sudah menjadi lumrah manusia
untuk menjadi yang lebih baik,
mahu mendapatkan yang terbaik,
dan ingin terus dalam keadaan baik.
tapi mungkin jugak ada sebahagian yang mahukan yang terbalik.
sebahagian manusia paranormal mungkin?

kurangkan mengeluh dalam kehidupan seharian sebab tak baik jadi insan yang tak bersyukur
banyakkan berpeluh dalam kehidupan seharian sebab aku dah makin tembam dan kembang

kurangkan pembaziran sebab sekarang semua benda harga makin naik, makin mahal
banyakkan menabung sebab untuk masa depan yang cerah, nak kawin nanti senang

kurangkan manis dalam minuman sebab harga gula makin mahal
banyakkan manis dalam senyuman sebab itu adalah sedekah

kurangkan ketawa terbahak-bahak sebab tak elok nanti hati makin lagho
banyakkan senyuman ikhlas sebab dapat buat sedekah dan dapat pahala free

kurangkan membuat dosa sebab tak mahu jadi hamba Allah yang hina
banyakkan buat amal ibadat sebab bila lagi nak tambah bekalan akhirat kan?

teruskan berpikiran positif
sebab bak kata dr. fadilah kamsah
insan yang cemerlang datang dari akal dan hati yang tenang, jiwa yang mantop!

hentikan tabiat negatif.
katakan tidak pada rokok dan perokok.

akhir kata,
amalkan gaya hidup yang sihat,

Selamat Tahun Baru 2011.









2.1.11

hero remaja 2010

poster hero remaja 2010