30.1.10

Muhasabah

Termenung.
Berangan.
Berkhayal.
Mengelamun.
Berfikir.

Benda-benda ni yang paling aku suka buat bila duduk sorang-sorang.

Boleh dikatakan dah jadi hobi kegemaran pulak rasanya.

Yang peliknya aku sendiri pun tak dapat nak bezakan sama ada aku ni tengah termenung atau berangan atau berkhayal atau mengelamun ataupun berfikir.

Kadang-kadang aku rasa macam aku buat semua benda ni sekali harung aje. Semua dalam satu.

Sebelum tidur adalah masa yang paling best untuk aku lakukan semua benda-benda tadi.

Masa ni lah aku akan terkenangkan macam-macam perkara yang pernah, bakal atau tak akan pernah berlaku.

masa silam.

masa sekarang.
masa depan.
malah masa yang tak pernah wujud dalam hidup aku pun ada.

Aku pasti akan ketawa dan gelak kecil.

Sengih sorang-sorang macam orang gila.

dan sesekali meleleh air mata juga.


Bukan setakat air mata, segala jenis air yang lain pun meleleh ikut masa dan situasi.

Air liur.

Air hidung.

Air peluh.

Dan air-air yang sewaktu dengannya.

Senang cerita segala jenis air yang boleh dihasilkan oleh manusia.

Jadi pandai-pandai lah kamu semua fikirkan sendiri iye!


Dulu ustaz aku pernah cakap

"sebelum kamu tidur maka elok benar jika kamu musahabah diri terlebih dahulu..."


Maka renung-renungkan dan selamat beramal.

5 comments:

Frodo Baggins said...

>>___<<


yer muhasabah diri.
tapi "air2 yg sewaktu dengannya" mmg wa tak tahan baca ... huakkakaka

PAP said...

frodo: aku tak cakap air ape..hehehe

Kucing Itam said...

Air mata air ade kuar x? haha

PAP said...

KUCING: air mata..kadang2 lah. tak boleh selalu..air mataku amat bernilai..simpan untuk saat istimewa!

Nabil Fizri said...

Jumpa lagi kau